AC en DC laden: hoe werkt het?

Als we het over laadmethodes hebben, hoor je vaak twee termen langskomen: AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom). In dit blog leggen we je precies uit wat het verschil is

Voor we inzoomen op AC- en DC-laden, is het handig om eerst dit te weten:

  • Stroom gaat altijd als wisselstroom (AC) naar de (snel)lader.
    Waarom? Omdat wisselstroom veel efficiënter over langere afstanden te vervoeren is en er minder energie verloren gaat.

  • De accu van je auto slaat energie altijd op als gelijkstroom (DC).
    Waarom? Dat heeft te maken met de chemische processen in de batterij. Die werken simpelweg alleen met gelijkstroom, niet met wisselstroom.

Met dit in je achterhoofd wordt het verschil tussen AC- en DC-laden straks een stuk duidelijker.

Wat is AC laden?

AC-laden is laden met wisselstroom (Alternating Current). Daar kom je dagelijks mee in aanraking. Elke keer dat je bijvoorbeeld je laptop, telefoon of waterkoker in het stopcontact steekt, gebruik je wisselstroom. Bij AC-laden gebruiken we diezelfde stroom uit het stopcontact om je elektrische auto op te laden. Dat kan via:

  • een openbare laadpaal

  • een laadpunt thuis

  • of een laadunit op het werk

Zoals eerder genoemd kan de accu van je auto alleen overweg met gelijkstroom (DC). De wisselstroom (AC) uit het net moet dus eerst worden omgezet naar DC. Dat gebeurt in de auto zelf, met een omvormer (onboard charger). Die omzetting kost tijd en energie. Daarom is AC-laden over het algemeen niet de snelste manier van laden. Het grote voordeel? AC-laadpunten zijn overal te vinden en daardoor heel laagdrempelig in gebruik.

Snelheid: Tussen 8kW en 22kW
Wie: Alle EV’s met een laadingang
Waar: Thuis/kantoor of langs de openbare weg

Wat is DC laden?

DC-laden is laden met gelijkstroom (Direct Current). Omdat accu’s in elektrische auto’s steeds groter worden en dus meer energie moeten kunnen opslaan, groeit de behoefte aan deze snellere laadvorm.

In veel opzichten is DC-laden het tegenovergestelde van AC-laden: het is veel sneller, maar nog niet overal beschikbaar.

Een snellader haalt de stroom in eerste instantie als wisselstroom (AC) uit het elektriciteitsnet. In de lader zelf wordt deze stroom vervolgens omgezet naar gelijkstroom (DC). Sluit je je auto aan op een snellader (via de vaste kabel aan de paal), dan gaat die gelijkstroom rechtstreeks de accu in. Er hoeft in de auto zelf niets meer omgevormd te worden, en dat scheelt tijd én energieverlies. Daardoor kun je met DC-laden in korte tijd veel extra kilometers ‘tanken’.

Let op: niet elke auto ondersteunt DC-laden. Dat zie je aan de laadaansluiting van je auto. De meeste plug-in hybrides kunnen bijvoorbeeld niet snelladen.

Snelheid: tussen de 40 kW en 350+ kW
Wie: alle EV’s met een CCS2 of een CHAdeMo-ingang
Waar: langs de snelweg of strategisch op grotere parkeerplaatsen

Laadpaal aanvragen?

Heb je interesse in een AC lader in jouw buurt? Of wil je graag een lader bij jouw bedrijf laten plaatsen? Neem dat contact met ons op, samen bekijken we de mogelijkheden.