Laadpleinen

Park&Charge realiseert laadpleinen: parkeerterreinen met drie of meer laadpalen. Een slimme en efficiënte manier om de laadinfrastructuur uit te breiden, zowel in de openbare ruimte als op privaat terrein. Geen partner of klant van ons? Geen probleem! We plaatsen laadpleinen zowel binnen onze bestaande contracten als bij nieuwe klanten en vaak zonder specifieke aanvraag van een EV-rijder. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? We vertellen je graag meer.

Waarom laadpleinen?

Een laadplein op een centrale locatie, zoals een P+R of parkeerterreinen rond het centrum, biedt een scala aan voordelen in vergelijking met losstaande laadpalen.

  • Voor laadpleinen geldt dat op slechts één netaansluiting van 3x80A tot vijf laadpalen aangesloten kunnen worden, terwijl bij losstaande laadpalen een aansluiting per laadpaal nodig is. Door de laadinfrastructuur te concentreren in de vorm van een laadplein maken we dus slim gebruik van de beperkte netcapaciteit. Bijkomend voordeel: er is voor vijf laadpalen maar één keer een monteur nodig om de aansluiting te realiseren. Dat scheelt dus weer uren en kosten.
  • Op grotere parkeerterreinen is een laadplein eenvoudig uit te breiden met extra laadplekken.
  • De openbare ruimte wordt door laadpleinen in mindere mate belast. Doordat er meerdere laadpalen op één plek staan hoeven niet alle parkeervakken te worden afgekruist en is er maar één verkeersbord nodig. Ook is het mogelijk om de laadpaal-modellen kleiner te maken door de netaansluiting niet in de paal, maar in een verdeelkast te plaatsen.
  • Voor EV-rijders is het voordeel dat laadpleinen vaak makkelijker te vinden zijn dan losstaande laadpalen én dat er meer kans is op een vrije laadplek. Rondjes rijden opzoek naar een vrije laadpaal is in dat geval niet nodig. En de korte wandeling van en naar het laadplein levert wat extra beweging op.
  • Een (slim) laadplein biedt daarnaast de mogelijkheid tot differentiatie, waarbij bijvoorbeeld bewoners, taxi’s of deelauto’s specifieke plekken krijgen toegewezen.

Ons aanbod

Afhankelijk van het aantal laadpalen en de beschikbare netaansluiting bieden we verschillende configuraties en laadsnelheden per paal. Al onze laadpleinen zijn ‘slim’: de beschikbare stroom wordt automatisch verdeeld over de voertuigen die op dat moment laden. Zo benutten we de capaciteit optimaal en blijft de laadtijd voor de EV-rijder zo kort mogelijk. Onze laadpleinen worden uitgevoerd in een standaard opstelling, een verdeelkastopstelling of als circulair laadplein.

1

Standaard opstelling

In de standaard opstelling plaatsen we een master en één of meerdere satellietpalen, waarbij de netaansluiting in de master is geïntegreerd. Deze configuratie is eenvoudig te realiseren op de meeste netkabels en ideaal voor locaties met beperkte capaciteit. Per set geldt één powerpunt en drie smoothpunten.

Is er meer vermogen nodig? Dan kan de aansluiting worden verzwaard tot vier powerpunten, mits er voldoende ruimte is op het net. We gebruiken EcoTap laadpalen die voldoen aan alle wettelijke normen en technologische eisen, inclusief V2G-ready functionaliteit (Vehicle-to-Grid).

2

Verdeelkastopstelling

Bij de verdeelkastopstelling bevindt de technologie zich niet in de laadpaal zelf, maar in een centrale verdeelkast. Hierdoor zijn de palen compacter en eenvoudiger te plaatsen, bijvoorbeeld op locaties waar esthetiek of beperkte ruimte belangrijk is.

Deze opstelling maakt het mogelijk om meerdere laadpalen aan te sluiten op één aansluiting, wat de installatie efficiënter en toekomstbestendiger maakt.

3

Circulaire laadpleinen in een verdeelkastopstelling

Onze circulaire laadpleinen combineren duurzame mobiliteit met hergebruik. Ze worden opgebouwd met heringerichte DPT-laadpalen, waarbij bestaande materialen en onderdelen opnieuw worden ingezet. Zo dragen we bij aan een circulaire economie en verminderen we de behoefte aan nieuwe grondstoffen.

Uiteraard voldoen ook deze laadpalen aan alle wettelijke vereisten en veiligheidsnormen.

Rol van de gemeente

Bij het realiseren van een laadplein volgt de gemeente vrijwel altijd dezelfde procedure als voor het plaatsen van een enkele laadpaal. Het is met name afhankelijk van de ligging van geschikte netkabels. Wanneer er geen geschikte netkabels zijn, is nadere afstemming met de netbeheerder nodig en moeten we ook in gesprek over de hogere investering die dit met zich meebrengt.

Zit jouw gemeente in een concessie met een andere laadpaalaanbieder? Dat is vaak geen probleem. Laadpleinen kunnen vaak buiten concessies om worden gerealiseerd.

Naast ons laadplein in Zwolle hebben we ook laadpleinen in Breda, Tilburg, Middelburg en Noordwijk.

Gemeente iconen

Laadpleinen voor bedrijven

Steeds meer bedrijven kiezen voor een laadplein op hun eigen terrein. Logisch, want met meerdere laadpalen op één netaansluiting bied je medewerkers, bezoekers en klanten de mogelijkheid om efficiënt en slim te laden. Een laadplein maakt optimaal gebruik van de beschikbare capaciteit, groeit eenvoudig mee met jouw organisatie en draagt zichtbaar bij aan een duurzaam imago.

Of het nu gaat om een volledig nieuw laadplein, of de overname van bestaande palen: we adviseren je over de beste opstelling, laadsnelheden en load balancing. Zo krijg je een toekomstbestendige oplossing die past bij jouw wensen én bij de technische mogelijkheden van de locatie.